woensdag 24 september 2014

Dag 3/23 Arcidosso

De voorspelde regen is er gekomen ook. Ik werd 's nachts wakker van het geluid ervan. Omdat ik toch maar een relatief korte rit voor ogen heb ben ik tot na achten in bed blijven liggen en pas rond 10 u in de regen vertrokken.
Na een tiental km reed ik voorbij de dampende baden van Saturnia. Stroomafwaarts van het allicht peperdure Thermenhotel (inclusief golfclub) is er een zeer leuke plek om te baden in de vrije natuur. Heel familiaal en gezellig. Het water is hogerop gloeiend heet maar wordt nog voor de Thermen gemengd met koud water tot ongeveer 37 ºC en stroomt dan als een wilde bergbeek open door het landschap. Het zwavelgehalte is eerder laag.
Na mijn verkwikkend bad hield het stilaan op met regenen en begon een lange klim naar het mooie Semproniano en verder naar het minder mooie Arcidosso aan de voet van de Monte Amiata. 
Daar kwam ik (via Warmshowers) terecht in een rommelige anarchistische commune, heel internationaal. Best sympathiek, maar ik liep er wat verloren. Alles werd overgelaten aan het toevallige initiatief. Ik kreeg geen zicht op het eten en wilde niet te laat gaan slapen, en dus ging ik om 20 u dan maar naar een pizzeria. Toen ik terugkwam zaten ze warempel aan tafel voor een schotel rauwe groenten en twee pizza's, verdeeld over tien mensen.
Voor zover ik er zicht op kreeg proberen ze bijna volledig in eigen onderhoud te voorzien. Water in bidons aan de overkant van de straat uit de publieke kraan, geen warm water, amper elektriciteit en gas, groenten uit de eigen tuin, olie uit eigen productie. Ze slapen in twee slaapzalen. Omdat er geen echte coördinatie is modderen ze maar wat aan qua hygiëne, orde en comfort. Maar gastvrij zijn ze wel! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten