woensdag 2 september 2015

Dag 5/6 Selcuk

Vaut le voyage, zoals de Michelin-gidsen zeggen. De archeologische site van Efes is ongelooflijk de moeite waard. Zeker onmiddellijk na openingstijd (8 u) als het nog kalm is. Ik was speciaal vroeg beginnen fietsen op aanraden van de Lonely Planet gids, dus ik was omzeggens als eerste op de site. Na 9 u worden hele busladingen toeristen van overal in de wereld losgelaten, en is de lol er voor een deel af.
Tegen het einde van mijn bezoek was het zo heet dat ik het niet zag zitten nog op de fiets te kruipen. De paar km tot Selcuk gingen nog net. 

In Selcuk heeft apostel Johannes de laatste jaren van zijn leven doorgebracht en er zijn evangelie en de Handelingen geschreven. Daarvoor was hij er al geweest met moeder Maria. Een 19de eeuwse Franse priester vond trouwens vlakbij Efes restanten van het huis waar Maria geleefd heeft, op de aanwijzingen van Duitse non die in religieuze trance dat huis had gezien en beschreven. Een ononderbroken katholieke pelgrimage is sindsdien het gevolg, tot en met de vorige paus. Volgens de gids is er niets te zien, en bovendien moest ik er 400 m voor klimmen. Niet dus. 

De restanten in Selcuk van de 7de eeuwse basiliek op het (veronderstelde) graf van Johannes en de daarnaast liggende, serieus gerestaureerde burcht zijn dan weer bijzonder indrukwekkend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten