woensdag 12 april 2017

Dag 8/1 Kapchagay

De kop is er af, de eerste kilometers liggen achter mij. En nog wel in veel betere omstandigheden dan voorspeld: regen was er alleen bij het vertrek uit Kaskelen, maar al snel volgde een onverwachte opklaring, die zowaar standhield tot mijn aankomst na 106 km in Kapchagay aan het gelijknamige meer. Nu, in de late namiddag, is de voorspelde regen er wel. Voor vannacht en voor morgen is de weersverwachting identiek. Benieuwd wat het wordt.
In deze weersomstandigheden wilde ik liever niet kamperen. Ondanks dat ik op de eerste fietsdag ook liever wat minder ver was gereden zat er niets anders op dan tot hier te rijden, waar ik een hotel hoopte te vinden.
De laatste 40 km reed ik over een baan, die onlangs is opgewaardeerd tot semi-autostrade. Niet plezierig, maar een alternatief was er niet.

Mijn gastheer Sergey en zijn vrouw Irina hebben heel goed voor mij gezorgd. Hij kwam mij gisteren om 4 u 's morgens ophalen aan het vliegveld van Almaty, en om 5.30 u lag ik bij hen thuis te genieten van een korte nachtrust. Compleet groggy van de korte nacht moest ik voor de rest van de dag niets anders doen dan mijn fiets en mijn spullen in orde brengen en een Kazakse simkaart kopen.
Sergey heeft in zijn auto, zoals blijkbaar heel veel anderen, een camera die constant filmopnames maakt van wat er voor de auto gebeurt. Dat is hier de enige manier om bij een aanrijding te voorkomen dat wie aan de politieagent het hoogste bod doet in het gelijk wordt gesteld...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten